BRANDBLOGS

Klantgeluk vergroten met social listening

Hoe vaak komt u berichten op uw tijdlijn tegen waar u geen chocola van kunt maken? Wij durven er van uit te gaan dat dit best wel vaak is… Bedrijven slingeren af en toe informatie de wereld in zonder dat zij er bij stil staan hoe het aan kan komen bij de lezer en of de context voor hen wel duidelijk is. Vaak haakt de (potentiële) klant dan af.
Online communicatie is meer dan alleen wat leuzen de wereld ingooien en maar zien wat er mee gebeurt. Communiceren begint met zo open, eerlijk en duidelijk mogelijk te communiceren richting de klant. En dat zonder uw onderneming af te vallen. De tijd dat klanten zelfverheerlijking van ondernemers accepteerden, is voorbij. Net zo goed als verhalen die te goed klinken om waar te zijn. In ons tijdperk waar in verspreiden van meningen en ervaringen veelal via social media gebeurt, kan dit een hoop negatieve publiciteit met zich meebrengen. En daar zit u uiteraard niet op te wachten. Klantgeluk is waar uw prioriteit ligt, daarom geven wij u graag een frisse blik op de manier waarop u klantgeluk kunt realiseren!

Social listening is key!

Voor u aan de slag gaat met het optimaliseren van uw online communicatie raden wij aan te beginnen met ‘social listening’. Simpel gezegd is dit het monitoren van de online conversatie rondom uw onderneming, merk of organisatie. Wat is de actuele behoefte van uw klant? Welke producten en diensten slaan aan, en welke niet? Wat wordt er allemaal over u gezegd en nog belangrijker, hoe wordt daar op gereageerd? Wat doen uw concurrenten en hoe ontwikkelt de markt zich? Door deze vragen inzichtelijk te maken kunt u uw online communicatie verbeteren, trends herkennen en inspelen op actuele en toekomstige behoeften. U kunt natuurlijk eigenhandig al deze informatie verzamelen, maar er zijn een hoop handige tools die dit werk voor u kunnen doen. Over deze tools vindt u onderaan dit bericht meer!

Het zal u niet verbazen dat via social media een groter publiek te bereiken is dan waar dan ook. Nergens anders heeft u de kans om met een publiek van dit formaat in contact te komen dat op één of andere manier al met uw merk is verbonden. En nee, zelfs niet in uw winkels of via uw website. Facebook heeft maandelijks namelijk meer dan 1,94 miljard actieve gebruikers, Instagram bijna 500 miljoen en op Twitter vindt u meer dan 300 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Onderzoek van Nielsen wijst uit dat 33% van de klanten liever via social media met merken in contact staat dan per telefoon. Social listening is dus een goede eerste stap om te begrijpen wat de klant wil. En om aan de constant veranderende behoeftes te kunnen voldoen is het dan ook noodzakelijk om de klantverwachtingen bij te benen.

Direct uit het hart

Commentaren die u online tegenkomt, kunnen nog wel eens zwaar op uw dak vallen. Vorige maand heeft u nog een feedbackformulier laten invullen waarin men over het algemeen positieve feedback gaf, maar wanneer u online gaat snuffelen komen de negatieve berichten vrij hard over. Eén van de redenen dat uw klanten uw feedbackformulier vriendelijk invullen is dat ze er de tijd niet voor nemen (of u stelt te veel vragen), of het geduld ontbreekt om expliciet uit te spreken wat zij denken. Social media is een totaal andere en eigen omgeving. Men is hier vertrouwd en bekend en schroomt niet zijn of haar mening te delen. Hoewel negatieve reacties hier nogal erg direct over kunnen komen, komen zij wel direct uit het hart van de schrijver. Dit is juíst het soort feedback waar u en uw bedrijf van kunnen leren en door dit te verbeteren, uiteindelijk kunnen groeien. Social listening kan helpen de negatieve commentaren te filteren en hier meer inzicht in te krijgen. Wanneer bijvoorbeeld vaak wordt gemeld dat u te weinig informatie op uw website heeft staan, dan kan slimme social listening sofware een opmerking aangeven als ‘Meer informatie op uw website kan leiden tot een betere websitebeleving’ zodat u deze informatie kunt verwerken op uw website. Met dergelijke informatie kunt u klantemoties beter begrijpen en aanhangende problemen oplossen die soms niet komen bovendrijven als u elektronische of papieren feedbackformulieren analyseert.

Zorg voor vertrouwen

Real time in contact staan met uw klanten is onmisbaar om uw bedrijfsvoering constant te kunnen optimaliseren. Juist op de social platforms kunt u dit bereiken. Klanten willen gehoord worden en gebruiken deze kanalen als platform om met uw merk in contact te komen, informatie te verkrijgen en snelle oplossingen voor hun problemen te krijgen.

Uit onderzoeken blijkt dat twee derde van deze mensen, nog dezelfde dag een antwoord van u verwacht. Wat ook naar voren komt is dat het beantwoorden van klantvragen op social media voor een omzetgroei van 20 tot 40 procent per klant kan betekenen. Een social listening platform beperkt zich daarom over het algemeen ook niet alleen tot het verzamelen van klantgegevens. De platforms laten weten wanneer een klant een verzoek of probleem post dat gerelateerd is aan een bepaald treffend antwoord. Zo kunt u dit real time oplossen waardoor u het vertrouwen bij uw klant vergroot.

Maak het persoonlijk

Wanneer uw klantenkring diverser wordt is het aan te raden personalisatie toe te voegen aan uw marketingstrategie. Identieke marketing kan nooit de nieuwsgierigheid van de verschillende publieksgroepen trekken. Eerder is al gesteld dat personalisatie vijf tot acht keer meer Return On Investiment kan opleveren. Zo blijkt ook hier uit onderzoeken dat ruim 65% van de klanten positiever is over een merk wanneer zij content zagen die waardevoller, interessanter of relevanter was. Om dit te realiseren is content dus uw grootste troef. Door relevante content te creëren die aansluit bij de diverse segmenten binnen uw doelgroep, kunt u uiteindelijk uw volledige doelgroep aanspreken. Ontleed de manieren van communiceren onder uw klanten, net zoals de woorden die zij gebruiken, de tone-of-voice die daar bij aansluit en de specifieke behoeften die zij hebben met betrekking tot uw merk. Met deze inzichten kunt u persoonlijke marketingcampagnes opstarten. Een dynamisch en krachtig social listening platform biedt u ook hier weer tools om uw publiek op social media te verdelen in verschillende categorieën.

Ga proactief aan de slag

Hoe u klantgeluk kunt realiseren? Door de verwachtingen van uw klant te overtreffen! Het is dus onmogelijk om dit voor elkaar te krijgen zonder de nodige informatie en inzichten. Om dit consistent aan te pakken moet u dus absoluut proactief in de markt aan de slag gaan. Kijk verder en weet wat er niet alleen in uw werkveld gebeurt, maar ook in omringende gebieden. Door constant te monitoren wat uw klanten bespreken en contact met hen te zoeken, kunt u een proactieve en vooruitstrevende klantbelevingsstrategie voor de lange termijn opbouwen. Social listening helpt u om snel veranderende klantbehoeften te monitoren, te anticiperen op trends en bruikbare inzichten te krijgen waar u die veranderingen kunt doorvoeren.

Social listening is één van de meeste betrouwbare manieren om door gesprekken en commentaren op social platforms heen te komen. Het biedt u dus ook de mogelijkheid om meer te weten te komen over uw klanten, het verandergedrag en de verwachtingen. Ongeacht de afstand kunt u uiteindelijk dus ook op persoonlijk niveau met uw klanten communiceren. Social media zijn onuitputtelijk wanneer het over data gaat, met social listening kunt u al die data omzetten naar informatie en inzichten waarmee u uw klantervaringen kunt verbeteren en te gaan voor ultiem klantgeluk!

U leest hier meer over diverse social listening tools.

Verhoog de conversie van uw website met webchats!

We komen het op steeds meer websites tegen: webchat. Door het inbouwen van deze functie voegt u een stukje interactie toe dat helpt uw potentiele klant te overtuigen zaken met u te doen. Zo helpt de optie bijvoorbeeld bepaalde onzekerheden bij de bezoeker weg te nemen. Daarnaast is uit diverse onderzoeken gebleken dat het gebruik van webchats een positief effect op het conversiepercentage van uw website heeft.

 

Om de mogelijkheid tot chatten op de juist manier in te zetten geven wij een aantal tips & tricks!

#1 || Maak het persoonlijk!

Zorg dat de chatfunctie op uw website voorzien is van een aansprekend icoon of vriendelijk gezicht. Door een herkenbare (menselijke) afbeelding toe te voegen creëert u net wat extra interactie en wekt u vertrouwen bij de gebruiker.

#2 || Plaats het chatvenster op een opvallende plek

Geeft de chatfunctie een goed zichtbare en makkelijk vindbare plek op uw website. U zult merken dat het chatvenster een hoop telefonisch verkeer voor u wegneemt en dat mensen die een chat starten vaker voor conversie zorgen dan de gemiddelde bezoeker.

#3 || Zorg voor herkenbaarheid

De meeste webchats kunt u volledig aanpassen naar de huisstijl van uw onderneming. Mocht dit niet zo zijn, zorg dan voor een webchat die wel aansluit bij uw huisstijl en integreert met het huidige design van uw website. Maak dus op zijn minst gebruik van uw kleuren en verwerk het logo in het chatvenster.

#4 || Laat de webchat automatisch verschijnen

Veel mensen zullen op het eerste gezicht wat terughoudend zijn in het gebruiken van de chatfunctie. En dat is zonde, de chat zou juist laagdrempelig moeten zijn. Maak daarom de keuze om automatisch een bericht te laten verschijnen nadat de bezoeker 30 tot 60 seconden op uw website aanwezig is. Denk hierbij aan een pop-up middenin het scherm dat men weg moet klikken of een subtiele slide-in onderaan de pagina.

#5 || Zorg dat het onderwerp duidelijk is voor de chat begint

Voordat de webchat daadwerkelijk van start gaat kunt u de bezoeker naar informatie vragen. Laat hen eerst de naam en het onderwerp van gesprek invullen zo kunt u wanneer er diverse specialisten aanwezig zijn, de vraag doorspelen naar de persoon met de meeste kennis betreft dit onderwerp.

#6 || Zorg voor constante bereikbaarheid

Hoewel het natuurlijk niet altijd mogelijk is dirct te antwoorden, is het belangrijk zoveel mogelijk online te zijn. Bent u niet online? Vraag dan in het chatvenster automatisch wat de vraag van de bezoekers is en of u hem of haar op een ander moment kunt terugbellen.

#7 || Beleefd, behulpzaam en oprecht

Zorg ervoor dat iedere medewerker met toegang tot de webchat, zich netjes en beleefd mogelijk antwoord. Houdt rekening met de doelgroep en pas uw schrijfstijl hier op aan. Is de sfeer informeel? Dan kunt u best wat losser antwoorden, maar zorg altijd dat de bezoeker een professioneel en accuraat antwoord krijgt.

#8 || Geef bezoekers de mogelijkheid tot naslag van het gesprek

Is de webchat ten einde? Geef uw klant dan de mogelijkheid een naslagwerk van het gesprek naar zichzelf te e-mailen. Op deze manier biedt u de klant extra service en kunnen ze de informatie op een later tijdstip nogmaals raadplegen. Verzamelen deze transcripten ook voor uw onderneming om uw webchats en content op de website zo constant te optimaliseren. Zijn er vragen of onderwerpen die vaker ter sprake komen? Dan wordt dit onderwerp niet duidelijk genoeg gecommuniceerd op uw website en kunt u hier dus nog zeker punten halen!

Voor ondersteuning en toepassing van webchats kunt u uiteraard bij Brandsync aan de bel trekken. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@brandsync.nl!

Bent u benieuwd welke voordelen retailers kunnen halen uit het toepassen van webchats? Of welke valkuilen zij tegen zijn gekomen? Frankwatching gaat er in dit artikel dieper op in.

Influencer marketing, is dat iets voor u?

Afbeeldingsresultaat voor influencer

Er is geen marketingsite meer waar u er nog omheen kunt: Influencer marketing. Flink gehyped of kan dit ook ontwikkeling voor uw onderneming betekenen? Zeker weten! Het alleen wel uiterst belangrijk dat u vooraf genoeg onderzoek doet naar een passende influencer, het aantal volgers zegt namelijk lang niet alles. Om u door deze afweging heen te helpen geven we hier een aantal tips. Maar! We beginnen even bij het begin want influencer marketing kan dus, wanneer u het op een passende manier inzet, echt een ontzettend krachtig middel zijn om een sterkere relatie met uw doelgroep op te bouwen.

Wie is die influencer?

Onder influencers rekenen we al snel vooral beroemde acteurs, atleten, modellen en socialites. Maar sla zeker de bekende bloggers, vloggers en jonge internetondernemers niet over. Per definitie wordt de influencer gevolgd door een grote community. Zoals de naam al zegt heeft deze persoon invloed op de community, ze worden door de volgers veelal gezien als voorbeeld en zijn daarom voor merken erg interessant om samenwerkingen mee aan te gaan. Grote merken hebben daarom vaak zeer hechte relaties met “hun” influencers.

influence-casestudy

Deze manier van marketing is een niet-promotionele manier van vermarkten waarbij merken hun moeite in opinieleiders stoppen in plaats van dat zij zich direct tot de doelgroep richten. Echt nieuw is deze manier van marketing natuurlijk niet. Sinds de 17e eeuw gebruiken we als al de bekrachting van anderen om beslissingen te nemen. Dat begon bij Josiah Wedgwood (die van het beroemde servies inderdaad) die koninklijke aanbevelingen gebruikte om een zeer bijzondere uitstraling voor zijn merk te creëren waardoor de waarde van zijn producten aanzienlijk steeg. Sindsdien volgden nog velen in zijn voetsporen. Hoe meer iemand verstand heeft of lijkt te hebben van het onderwerp, des te meer we deze persoon vertrouwen. En dat dit ook daadwerkelijk zo werkt, is al meerdere malen bewezen met verschillende studies. Dus een laagdrempelige, effectieve en budgetproof manier van promotie. En wie wilt dat nu niet?

Keuzes, keuzes, keuzes!

En dan komen de overwegingen… Welke influencer past bij uw bedrijf? Welke influencers zijn er allemaal? Wie heeft de juiste volgers in zijn of community? Kiest u voor een bekende influencer of is een micro-influencer meer wat bij uw visie past?

Laten we eerst eens bekijken welk types campagnes er vaak rondom influencers opgezet worden. Dit is natuurlijk niet wat u moét doen, maar wel wat het meest gedaan wordt.

Afilliate campagnes

Het merk geeft de influencer commissie over gekochte producten wanneer de koper via de influencer producten aanschaft. Door een code in de URL wordt dit zichtbaar.

Appearance campagnes

De influencer ontvangt de producten of het merk betaalt de influencer om de producten te gebruiken. Zowel online als offline wordt de influencer dan met de artikelen gezien. Met de status als trendsetter is de kans groot dat volgers het product ook willen.

Instagram take-over

Een vooraf bepaalde periode wordt het Instagram account van het merk overgekomen door de influencer. Deze post dan vanuit het merk maar nadrukkelijk onder zijn of haar eigen naam. Vaak promoot de influencer de Instagram take-over ook over zijn of haar eigen kanalen. Dit kan een hoop nieuwe volgers opleveren. Een take over wordt zo ook op Snapchat  opgepakt.

Sponsored content

Op de kanalen van de influencer wordt tegen betaling bepaalde content over het merk of bedrijf geplaatst. Let hierbij wel op de Reclamecode Social Media en geef altijd aan dat het om een gesponsord item gaat!

Opsturen van producten

Dit soort campagnes hoeven niet perse vooraf afgesproken te worden, het merk stuurt gewoon producten op naar de influencer in de hoop dat hierover zullen bloggen, vloggen of posten op kun social media kanalen. De enige kosten die het merk hier aan heeft is het opsturen van het product en het product zelf. Deze actie heeft niet altijd kans van slagen, hoe groter en bekender de vlogger; hoe kleiner de kans dat een product snel gebruikt wordt. Kondig het opsturen bijvoorbeeld aan via een direct message! Maar alsnog, is deze optie altijd vrijblijvend succesvol.

Bent u na deze campagnes nog niet overtuigd van het mogelijk succes van influencermarketing? Dan beschrijven we hieronder een aantal mogelijke doelen voor een actie als deze:

  1. Meer traffic: Een campagne moet er voor zorgen dat de volgers van de influencer naar de website of social media kanalen van het merk gaan.
  2. Call to action: Volgers aanzetten tot een bepaalde actie, bijvoorbeeld het kopen van een bepaald product of aanmelden voor evenement.
  3. Brandawareness: Het vergroten van de naamsbekendheid van het merk of een bepaalde gebeurtenis/campagne.
  4. Promotie: Bijvoorbeeld het promoten van het Instagram-account via het account van de influencer, de doelgroep sluit dan uiteraard aan op het merk.

Het kiezen en inzetten van een influencer is dus niet iets dat u over één dag ijs beslist. Wees er zeker van dat de achterban van de influencer past bij uw merk, producten of organisatie en dat de influencer de producten gebruikt zoals gewenst.

Bent u op zoek naar begeleiding in de keuze voor een passende influencer? Neem eens een kijkje bij Influentials network bijvoorbeeld, agencies als deze zijn gespecialeerd in het connecten van merken en influencers!

Optimaliseer uw contentstrategie met deze 9 tips!

Gefeliciteerd! Uw website is live, de social media kanalen zijn opgestart en de contentkalender is ingericht. Klaar voor start? Zeker weten! Maar zit er wel een gestructureerde contentstrategie achter deze inspanning? Zo niet, dan kan al uw moeite al snel voor niets zijn geweest.

 

Laten we vooral beginnen bij het begin. U wilt uw organisatie online naam gaan geven of deze naam versterken, slim! En onmisbaar in onze tegenwoordig digitale wereld. Her en der heeft u tips opgedaan over hoe u het beste van start kunt gaan en bent dat dan ook meteen gaan doen. Maar bent u niet een stapje vergeten? Wie wilt u aanspreken? Hoe gaat dat het beste werken? En wat wilt deze doelgroep het liefst zien van uw organisatie? Daar komt een gedegen contentstrategie om de hoek kijken: het vooropgezette plan waarin staat vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om uw organisatiedoel te bereiken.

Van start met de contentstrategie

In deze fase is het organisatiedoel al bepaald en ligt er nu alleen nog een Plan van Aanpak tot het bereiken van deze doelen op invulling te wachten. Het lijkt zo simpel, maar er gaat nog zeker wat werk aan vooraf voordat u écht kunt beginnen.

Stap 1: Begin met het indexeren  van de mogelijke middelen

We noemen dit een contentstrategie omdat hierin bekeken en besloten wordt welke middelen het beste kunnen werken voor uw organisatie. We gaan nog niet uit van (bijvoorbeeld) een social mediastrategie. Begin dus altijd met de vraag welk middel het beste kan bijdragen aan het behalen van uw vooraf bepaalde doel zoals bijvoorbeeld:

  • Merkmeerwaarde creëren
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Meer bezoekers op website
  • Interactie met de doelgroep

Stap 2: Geef vorm aan uw publiek

Hoe meer u weet van uw publiek en hoe meer gebruik u van die kennis maakt, hoe groter de kans op geslaagde communicatie is. Uw publiek bestaat uit specifieke doelgroepen en het is daarom ook belangrijk uw publiek in meer specifieke doelgroepen te segmenteren. Richt de contentstrategie op een tastbaar persoon, dus niet zomaar “de klant” of “de Nederlander”. Wanneer u zich niet verdiept in de sociale context van het publiek kan uw contentstrategie zomaar niet aansluiten bij de mensen waar u zich op wilt richten. Er is online al veel te vinden betreft verschillende doelgroepen maar u kunt ook zelf op onderzoek uit gaan. Is dit nog een brug te ver? Duik dan eens wat dieper in persona’s. Deze persona is een type die uw doelgroep vertegenwoordigd en u als basis van uw communicatie kunt inzetten: “Wat is het probleem van Mark?”, “Waarom wilt Mark meer weten over…”.

Stap 3: Duik in de motivatie van het publiek

Uiteindelijk moet een contentstrategie onder andere antwoord bieden op de vraag “What’s in it for me?”, en dan niet voor u maar voor uw publiek. Hoe wordt het publiek beter van uw content? Men is nu eenmaal niet snel geneigd om iets te doen voor een ‘zender van content’ mits ze er zelf op een bepaalde manier iets aan over houden. Ga op zoek naar de persoonlijke motivatie van de doelgroep en zorg voor een grotere kans op het bereiken van het organisatiedoel. Het is lastig om op deze manier over een doelgroep na te denken, maar daarom geen reden om deze stap over te slaan!

Stap 4: Kill your darlings

De informatie die u met de doelgroep gaat delen moet (op welk kanaal dan ook) relevant, volledig, betrouwbaar en actueel zijn. Die prachtige ideeën die u al een tijdje op de plank had staan hoeven niet direct de prullenbak in, maar dit is wel een gevalletje “Kill your darlings”. Neem de houdbaarheid van langstaande ideeën scherp onder de loep en bepaal of de 4 keypoints relevant, volledig, betrouwbaar en actueel aansluiten op uw ideeën. Ga er niet vanuit dat content ‘King’ is, want uiteindelijk is uw gesprekspartner en dus de doelgroep ‘King’ om uw doel te kunnen bereiken!

Stap 5: Bepaal de aanpak

Zonder tactiek komt uw strategie nooit van de grond. De middelen zijn bepaald, de doelgroep uitgelicht en de ideeën gestructureerd. Dan is het nu tijd om te bepalen via welke middelen u welke boodschap wilt gaan communiceren. Het is hier al snel makkelijk te denken vanuit de homepage van uw website of ander platform maar dat is niet de beste plek om uw Plan van Aanpak te starten. Begin bij grote vriend Google, is dit niet de plek waar vrijwel iedere online zoektocht begint?! En waar komt de zoeker betreft uw organisatie dan weer op uit? Elke online dialoog met de doelgroep wilt u laten leiden tot actie. Op welke moment komt u momenteel op de radar van de zoeker en op welke momenten wilt u op de radar van de zoeker verschijnen?

Stap 6: Kies voor de juiste en passende middelen

De website, social media, intranet… Het zijn allemaal algemene benamingen die u in de eerste stap tot mogelijke middelen heeft kunnen rekenen. Ondertussen heeft u meer inzicht in de doelgroep, de ideeën en beoogde aanpak. Het is nu dan ook de hoogste tijd om te gaan bepalen welke middelen u daadwerkelijk in gaat zetten. Specificeer de gekozen middelen. Bijvoorbeeld zoals hieronder:

Social Media: Facebook en Instagram sluiten het best aan bij de organisatie en de beoogde doelgroep. Visueel, korte lijnen en mogelijk groot bereik.

Website: Portfoliopagina sluit het best aan bij de wensen van de doelgroep. Transparantie en bewijsvoering van kennis en kwaliteit.

Stap 7: Maak het meetbaar

Als u vooraf niet bepaald wanneer uw actie een succes is, kunt u ook nooit bewijzen dat uw organisatie succesvol is. Zorg er daarom altijd voor dat u meetbare doelen opstelt en daar prestatie indicatoren aan hangt. Dit kunnen kwantitatieve criteria die meer cijfergericht zijn zoals “Het marketingbudget met 5% verkleinen”, maar ook kwalitatieve indicatoren zoals “85% van de doelgroep vindt de content informatief”. Deze kwalitatieve indicatoren staan meer in het teken van waardering en beoordeling. Probeer aan ieder doel minimaal 3 prestatie indicatoren te hangen. Natuurlijk is het niet voor iedereen weggelegd in zo’n vaste structuur te werken, maar door uw resultaten te meten kunt u in het vervolg uw content zo snel en effectief mogelijk verbeteren doordat u inzicht heeft in de resultaten en interactie van voorgaande content.

Stap 8: Kies de benodigde meetinstrumenten

Wanneer u meetbare prestatie indicatoren opgesteld heeft, is het wel zo belangrijk dat u dan ook in staat bent om te meten of u die doelstellingen haalt. Bepaal nu al welke meetinstrumenten u in gaat zetten om dit te doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de statistieken die de social media platforms u geven maar ook de analytics van uw website. Het is van belang dat er iemand in uw organisatie deze metingen verricht, analyseert en daarna rapporteert. Zo kan het management voorzien worden van bruikbare en op voor hun relevante cijfers en aanvullende concrete aanbevelingen ter verbetering.

Stap 9: Ga aan de slag!

Is uw contentstrategie opgesteld? Dan kunt u over gaan tot uitvoering! Content management is een continu proces; content verandert, doelstellingen veranderen, technologie ontwikkelt maar ook de organisatie en het publiek veranderen. Het is dan ook van groot belang dat de contentstrategie regelmatig opnieuw wordt bekeken en waar nodig wordt bijgesteld.

Heeft u toch nog vragen over het werken aan een contentstrategie of wilt u aan de hand genomen worden tijdens dit proces? Brandsync helpt u graag verder! Neem contact op via info@brandsync.nl of stuur ons een berichtje via Facebook

 

SEO: Tips voor het verbeteren van uw online zichtbaarheid

Wilt u dit toch liever aan professionals over laten? Dan nemen wij dit graag voor u uit handen! Klik hier voor meer informatie over onze SEO abonnementen.

In een wereld waar online marketing de hoofdrol speelt op het gebied van marketing tools, is het van groot belang om snel gevonden te kunnen worden. U heeft immers niet veel aan een moderne website, een interessante Instagram feed of de grappigste Facebook posts, als niemand u weet te vinden. Dit is waar ‘SEO’ u verder helpt. SEO staat voor “Search Engine Optimization”, wat simpelweg inhoudt hoe eenvoudig en snel mensen uw bedrijf weten te vinden door middel van zoekopdrachten in online zoekmachines.

Wij geven u graag een aantal tips die om uw online relevantie te optimaliseren:

1. Start zo vroeg mogelijk met het toepassen van SEO 

Hiermee zorgt u ervoor dat u vanaf de lancering van uw bedrijf een plan op kunt zetten om zo continu uw bereikbaarheid te kunnen verbeteren. Zo kunt u direct zien wat er ontbreekt en wat er         te optimaliseren valt.

2. Integreer Google Analytics op uw website voor inzicht in de prestaties van uw website

Denk hierbij ook aan het gebruiken van de zoekwoordplanner van Google. Hier kunt u zien hoe vaak er wordt gezocht naar bepaalde zoekwoorden.

3. Bepaal de zoekwoorden schaal waarin u zich wilt bevinden

Houdt goed in de gaten dat u zich binnen deze schaal blijft bevinden om zo niet te breder te gaan zitten dan u werkelijk aanbiedt, dit doet af aan uw relevantie voor de zoekmachines. Vraag bijvoorbeeld eens aan uw collega’s, familie en vrienden aan welk type trefwoorden zij denken bij uw product en vul deze suggesties aan met uw eigen vakkundigheid. Ook kunt u hierbij rekening houden met de websites van uw concurrenten.

4. Integreer de zoekwoorden in de content op uw pagina’s

Over het algemeen worden dergelijke zoekwoorden minimaal 1 keer in de tekst voorkomen, maar doet u dit 3 tot 4 keer, verbetert dit uw relevantie voor de zoekmachines. Denk hierbij ook aan synoniemen en de intentie van de zoekwoorden. Verschillende zoekwoorden met de zelfde intentie samen heten een topic. Houdt er ook rekening mee dat u uw teksten regelmatig moet aanpassen, om zo up-to-date te blijven.

5. Specifieer uw tekst

Zorg ervoor dat uw tekst zo specifiek en compleet mogelijk over uw topic gaat, zodat de bezoekers het gevoel hebben dat zij direct hetgeen hebben gevonden waar zij naar op zoek waren. Maak uw alinea’s niet langer dan 5 zinnen, zodat bezoekers hun aandacht er makkelijk bij kunnen houden. Het is van uiterst belang dat u waardevolle en relevante informatie aanbiedt, waar uw bezoekers echt iets aan hebben. U kunt hierbij ook denken aan het invoegen van links naar relevante pagina’s, zodat uw tekst niet te lang wordt en u uw bezoekers toch meer informatie kan verstrekken wanneer zij daar interesse in hebben.

6. Optimalisatie van afbeeldingen, video’s en animaties

Door het gebruik van afbeeldingen en video’s, wordt u sneller gevonden worden via Google images en  Google video’s. Verrijkte content is immers direct positief voor de SEO. De afbeeldingen en video’s die u gebruikt voorziet u van alt- en metatags om ook op deze manier weer direct (voor de zoekmachine) zichtbaar te maken wat men terug gaat vinden in deze content.

7. Richten op bepaalde talen en landen

Neem een domein-extensie van het land waar u graag wilt scoren, zoals .nl en zorg dat er zo veel mogelijk verwijzingen zijn vanuit websites uit de gekozen landen naar uw eigen website.

En natuurlijk niet te vergeten…

8. Delen, delen en delen

Deel uw website of nieuwe artikelen altijd op uw social media kanalen om zo het grootste bereik te creëren. Zorg er dan ook voor dat er genoeg zichtbare links staan op uw website die de bezoeker doorverbinden naar uw verdere kanalen.

 

Lees hier het volledige artikel met een overzicht van alle tips van seoguru.nl

 

 

 

Website en webshop optimalisatie

Uiteraard wilt u zoveel mogelijk conversie uit uw website of webshop halen. Het is daarom van groot belang dat uw deze regelmatig bijwerkt of laat bij werken. Ook al is uw webshop of website verouderd, het is niet in alle gevallen nodig om een compleet nieuwe website te ontwikkelen om meer online resultaat te behalen. Wij zetten ons ook graag in om uw reeds bestaande website te optimaliseren en zo een hogere conversie te realiseren.

Uw bestaande website of website optimaliseren

Of het nu gaat om rechtstreekse omzet, meer leads verzamelen, nieuwe serviceverzoeken aantrekken of het vergroten van uw naamsbekendheid; wij zorgen dat u meer resultaat behaalt! Dankzij onze ervaring en kennis stellen wij haalbare doelen op, er zijn namelijk vaak heel wat quick wins te behalen. Zo kunt u met kleine aanpassingen grote resultaten behalen. Denk hierbij aan het doorvoeren van de identiteit van uw organisatie, de tone-of-voice op de doelgroep afstellen, het aanpassen/laten opvallen van buttons maar ook het uitbreiden van pagina’s met ondersteunende onderdelen en de herindeling van de onderdelen op uw website of in de webshop. Wij gaan op zoek naar de plaatsen waar uw bezoeker de website verlaat en bekijken waar er op die plaats verbeteringen aangebracht kunnen worden om de bezoeker voortaan vast te houden.

In onze ogen is de optimalisatie van de conversie van een website of webshop een organisch verlopend proces. Door continu nieuwe inzichten door te voeren kan dit proces geoptimaliseerd worden en kunnen zo bijvoorbeeld call-to-action opties effectiever ingezet worden. Hoe gebruiksvriendelijker de website of webshop voor de bezoeker is, hoe langer zij op uw website zullen blijven en meer kans u heeft om de bezoeker over te halen tot aanschaf van uw service en/of dienst.

Gebruikersgedrag indexeren

Voor- en nadat u uw website of webshop gaat of laat optimaliseren is het belangrijk dat er in kaart gebracht wordt hoe de site of shop presteert. Uiteindelijk is de bezoeker de bestuurder en wilt u dus graag inzichtelijk hebben wat zij vinden van de website of webshop. Daarom zullen wij altijd aanraden om Google Analytics in de website te integreren. Ten eerste omdat dit de meeste uitgebreide gratis vorm van inzichtelijk websitestatistieken is, maar ten tweede omdat u hiermee altijd realtime informatie heeft over het gedrag en gebruik van uw bezoekers. Door te starten met een nulmeting en deze na de optimalisatie constant te updaten met periodieke analyses kan er altijd een passend advies gegeven worden voor de optimalisatie van uw website of webshop.

Neemt u voor vragen, meer informatie of een gerichte offerte zeker eens contact met ons op. Brandsync helpt u graag verder!

Zo veel verschillende apps, welke past bij u?

De vraag naar apps voor mobiele telefoons en tablets blijft groeien. Het gebruik van deze apparaten neemt sterk toe en de behoefte om gebruik te maken van de mogelijkheden van mobile marketing stijgt daarmee ook. Er zijn echter veel verschillende mogelijkheden. Maar lang niet iedereen weet dat er een groot technisch verschil is tussen al deze mogelijkheden.

Er zijn, qua techniek, veel (tussen)vormen om mobiele apps te ontwikkelen maar de drie hoofdgroepen zijn native apps, webapps en hybride apps. Hieronder vindt u een korte beschrijving van deze drie verschillende apps.

Webapp

Dit is in hele platte basis een mobiele versie van een website. Deze website wordt speciaal vormgegeven voor de grootte van het scherm van een mobiele telefoon of tablet. Daarbij wordt gebruik gemaakt van HTML, Javascript en platform afhankelijke functionaliteit. Per platform (Apple iOS, Android, Windows mobile) kan er gebruik worden gemaakt van specifieke functionaliteit die aansluiten bij dat systeem.

Voordelen:

  • Een mobiel platform wordt beheerd zoals een website. Dit maakt het mogelijk om een generiek platform te ontwikkelen voor alle verschillende platformen;
  • Up-to-date informatie aanwezig;
  • De drempel van downloaden, installeren en updaten verdwijnt;
  • Niet afhankelijk van goedkeuring voor plaatsing in een store;
  • Live = Live. Geen wachttijden;
  • Relatief lage ontwikkelkosten;
  • Een webapp kun je vastzetten op het home screen, wat het gevoel geeft van een native app.

Nadelen:

  • Niet alle functionaliteiten van een mobiele telefoon of tablet kan gebruikt worden, zo missen een aantal features zoals push notifications, device features en offline modus;
  • Geen opslag van data op het toestel zelf, er is dus altijd verbinding met internet nodig;
  • Geen distributie kanaal (store);
  • Toepassingen zijn alleen te ontwikkelen door gebruik te maken van HTML, technisch gezien dus beperkingen.

Native app

Een platform afhankelijke versie van een toepassing voor een smartphone. Deze applicaties worden gedistribueerd via een centrale store.

Voordelen:

  • Maximaal gebruik van alle beschikbare functionaliteiten van het apparaat;
  • Integratie mogelijkheden met andere apps;
  • Toegang tot de smartphone bibliotheek voor gebruik van media;
  • Geen internetverbinding nodig;
  • Hogere snelheid op het apparaat.

Nadelen:

  • Per platform (Apple iOS, Android, Windows mobile) moet er ontwikkeld worden;
  • Goedkeuring voor plaatsing op store nodig;
  • Verandering/update in de software van het platform kan betekenen dat de techniek aangepast moet worden.

Hybride app

De hybride app combineert het beste van twee werelden. De basis is opgebouwd zoals een native app, daarnaast wordt een deel van de inhoud gevuld door een website. Dit geeft vrijheid en flexibiliteit van een webapp en de kracht en het gemak van de plaatsing in een store.

Voordelen:

  • De gecombineerde mogelijkheden van een native en een webapp;
  • Flexibiliteit;
  • Minimale uitbreidingen zonder een echte release in de store.

Nadelen:

  • Hybride kan een reden zijn tot afwijzing van het plaatsen in de store;
  • Onderhouden van 2 omgevingen betekent meer kosten op de lange duur.

Begint het u ondertussen een beetje te duizelen? Of wilt u gewoon eens praten over de mogelijkheden en kansen voor uw onderneming? Neem dan direct contact op via telefoon of mail en dan verwelkomen wij u graag binnenkort op ons kantoor in Rotterdam!

Waar vindt u uw doelgroep in socialland?

Doelgroep 1

Bijna 40% van de wereldbevolking maakt gebruik van social media. Dat zijn bijna 3 miljard mensen! Natuurlijk vindt u al die 3 miljard mensen niet op hetzelfde platform. Verschillende bevolkingsgroepen gebruiken verschillende platforms en binnen die bevolkingsgroepen moet u uw doelgroep gaan vinden. Welke platforms moet u inzetten om uw doelgroep aan te spreken? In de onderstaande infographic opgesteld door Tracx vindt u een duidelijk overzicht!

Interessante puntjes?

  • Voor Millennials en Generatie X is Facebook nog steeds het meest populaire platform
  • Maandelijks 1 biljoen unieke bezoekers op YouTube
  • Maar lieft 90% van de Instagram gebruikers is jonger dan 35 jaar
  • 53% van Twitteraars tweet zelf nooit

 

170303-infographic-top-social-networks-demographic

Snapchat

Afbeeldingsresultaat voor snapchatSnapchat mist in dit lijstje, dus de belangrijkste puntjes raken wij hier nog even aan.
In relatief korte tijd is deze app gegroeid naar 150 miljoen dagelijkse gebruikers. Gebruikers maken dagelijks gemiddeld 25 tot 30 minuten gebruik van de app. Merken worden op dit platform nog relatief weinig gevolgd.
Een kwart van de merken zit nog onder de 50 volgers en ruim 60% heeft minder dan 500 volgers. In Nederland gebruiken 1 miljoen mensen Snapchat waarvan 540.000 zeggen dit dagelijks te doen. De leeftijd van de Nederlandse gebruiker ligt gemiddeld tussen de 14 en 22 jaar.

Mailing 101: Tips voor het verzenden van een passende mailing

 

Het versturen van een effectieve mailing hoeft echt geen abacadabra te zijn. Door een aantal basisprincipes in gedachten te houden kunt ook u een gestroomlijnde mailing opzetten.

Laat u dit toch liever over aan professionals? Dan neemt Brandsync dit werk graag voor u uit handen. Voor meer informatie over emailmarketing kunt u contact opnemen met frouke@brandsync.nl.

Mailing 101: tips voor effectieve mailings

1. Ken uw doelgroep

Wie wilt u bereiken met de mailing? Verdiep u in de doelgroep en richt uw campagne hier op in. Hoe wilt de doelgroep worden aangesproken? Zo worden zakelijke leads veelal formeel aangesproken maar kunt u bij een doelgroep onder de 25 gerust informeel communiceren. Bepaal daarbij ook welk probleem uw product of dienst voor de (potentiële) klant oplost. Deze punten kunt u het best vooraf al bepalen zodat u alle kennis rondom uw doelgroep op scherp heeft staan wanneer u de mailing gaat schrijven.

Kreten als “… is dé oplossing voor iedereen!” kunt u dus maar beter achter slot en grendel bewaren en nooit meer naar omkijken.

2. Personaliseer uw mailing

Bij B2B-campagnes is het van belang dat u de contactpersoon kent. Niet persoonlijk, maar zorg dat zijn of haar naam bovenaan het bericht vermeld wordt. Is de contactpersoon niet bekend bij u? Bel het bedrijf dan gewoon even om te vragen aan wie u de mailing het beste kunt verzenden. Door hier wat tijd en moeite in te steken kunt u voorkomen dat uw mail bovenop de berg “niet geïnteresseerd” terecht komt. Ook bij B2C-campagnes is personalisatie toe te passen, hierdoor creëert u meer verbinding met uw consument en maakt u hen meer betrokken bij uw merk.

3. Timing is alles

Het goed timen van een campagne is zeer belangrijk. Wanneer u een B2B-mailing verstuurd kunt u dit het best van maandag t/m donderdag doen. Een bericht versturen op vrijdag kan er voor zorgen dat deze voor het weekend niet meer geopend wordt. Een nieuwe bericht dat op vrijdag nog gelezen kan worden is daarin effectiever!

Verstuurt u uw mailing B2C dan kunt u dit juist het beste in en rondom het weekend doen, afhankelijk van het doel dat u voor de mailing gesteld heeft. Probeert u zich vooral in te beelden, of aan de hand van een tool, te bepalen welk moment voor uw doelgroep het beste moment is om in aanraking te komen met uw mailing. Wanneer hebben zij voldoende tijd en interesse om op het gemak uw mailing te lezen?

4. Creëer verwachting

Maak uw ontvanger nieuwsgierig! Laat de mailing opvallen tussen de menigte en zorg er uiteindelijk voor dat uw lezer reikhalzend uitkijkt naar de volgende mailing.

 5. Wees consequent

Zorg ervoor dat uw gehele mailing telkens in een, voor uw merk, herkenbare stijl opgesteld is. Gebruik een constante manier van aanspreken en blijf uw doelgroep in iedere mailing centraal stellen.

6. Belofte maakt schuld

Vaak wordt een mailing afgesloten met een beloofd contactmoment, daar is absoluut niets mis mee mits u doet wat u belooft. Geloofwaardig wordt u pas wanneer u een concrete belofte maakt en deze dus ook nakomt. “Graag nemen wij volgende week woensdag graag contact met u op om de mogelijkheden nader toe te lichten.” Het liefst vult u deze belofte ook aan met een tijd zodat de lezer precies weet waar hij of zij aan toe is.

7. Laat dat ego maar zitten

Stel uw klant centraal! Denk, schrijf en werk vanuit de behoefte van uw doelgroep. Welk probleem van de doelgroep kan uw dienst of product oplossen? Kreten als “… is dé oplossing voor iedereen!” kunt u dus maar beter achter slot en grendel bewaren en nooit meer naar omkijken. Zorg ervoor dat uw doelgroep zich kan herkennen in het probleem dat u voorlegt zodat zij uw product of dienst direct koppelen aan de mogelijke oplossing.

En dan.. Last but absolutely not least:

8. Kort en krachtig

Lange mailings worden simpelweg NIET gelezen. Te veel tekst zorgt ervoor dat uw klant of prospect vrijwel direct weg klikt. Probeer bij het opstellen van uw nieuwe campagne een half tot heel A4 aan te houden. Gebruik korte, makkelijk leesbare zinnen en wees bondig. Voor meer informatie kunt u via hyperlinks door linken naar een andere plek buiten uw mailing, zoals bijvoorbeeld een pagina op uw website.

Wilt u meer informatie over het opzetten van een mailing of tips over welk platform u het beste kunt gebruiken? Neemt u dan zeker eens vrijblijvend contact met ons ons!

7 grootste online kansen voor ondernemers uitgelicht

Alle trendanalyses voor het nieuwe jaar zijn er weer doorheen dus het is tijd om het kaf van het koren te scheiden en te ontdekken waar de online kansen voor u als ondernemer te pakken zijn! Die kansen leggen wij graag aan u voor!

tumblr_inline_nwo6gqvLFl1tqedaj_500

#1 Authenticiteit en story(emotion)telling optimaliseren

"Authenticiteit en een geloofwaardig verhaal, dat is hoe kleine bedrijven winnen."

Authenticiteit is altijd al de manier geweest om u te onderscheiden van de concurrentie. Wanneer u een compleet corporate (veelal saai) ingerichte website heeft staan omdat u de concurrentie met grote merken op deze manier aan gaat, zult u geheid verliezen. Want als u er hetzelfde uitziet als de grote merken, is de enige motivatie waardoor er uiteindelijk voor u wordt gekozen: prijs. En dat is niet het imago dat u voor uw onderneming in ogen had, toch? Men moet met u in zee willen gaan omdat zij zich herkennen in de waarden en visie van uw bedrijf, betere en meer persoonlijke service verwachten dan bij grote merken en zich willen binden aan een ‘caring-partner’.

Wat vaak gezien wordt bij grote merken is dat de content tot in de puntjes gevuld is. Het ziet er mooi uit en staat als een huis, maar puntje bij paaltje mist her en der de transparantie en authenticiteit. Het verhaal, het hart van het bedrijf wordt af en toe compleet overgeslagen. Een gemiste kans! Het verhaal achter uw bedrijf en/of organisatie is namelijk dé manier om aandacht te trekken en u te onderscheiden van de concurrentie. Heeft u dit verhaal al tot in de puntjes uitgewerkt? Ga het delen! Wees trots op het verhaal achter de onderneming en voer dit verhaal door in alle content die u uitbrengt.

Eén van de plaatsen om uw verhaal te delen is uiteraard social media. Maak YouTube-video’s, deel relevante en aansprekende quotes via Twitter, Snapchat er op los, vul uw Instagram tijdlijn met inspirerende afbeeldingen of ga de conversatie aan met uw doelgroep via Facebook. Al deze platforms geven u, nu meer dan ooit, de mogelijkheid om uw doelgroep op een voordelige manier te bereiken en uw verhaal te delen, want (bijna) iedere doelgroep is te bereiken op social.  Social is hierin dus een handige en laagdrempelige manier om uw verhaal de wereld in te brengen en daarnaast een goed om traffic en aandacht voor uw website te genereren ..

#2 Video spreekt aan

Video wordt elke dag steeds een beetje belangrijker, en dat zal niet snel ophouden. Denk aan YouTube, Snapchat, Instagram Stories en zelfs Twitter zet zich in om video sterker te maken door korte video’s nu automatisch te loopen.

Laat uw doelgroep kennis maken met de waarden en visie van uw organisatie door middel van video. Ga aan de slag, oefen en ontdek hoe u uw verhaal door middel van video kunt versterken. Deel uw expertise, laat zien wat u doet en waarom, breng over waarom u zo houdt van wat u doet en positioneer uw bedrijf of organisatie op deze manier als expert in de branche. Video is een simpele maar impactvolle manier van storytelling omdat u hiermee direct de betrokkenheid en kennis van het bedrijf of de organisatie kunt delen. Maak op deze manier een connectie met de doelgroep en laat zien dat u weet hoe u moet gaan met uw klanten. Verbinden = onderscheiden! Hoge kwaliteit van uw content (video) is hierin niet eens het belangrijke speerpunt, opnames vanaf uw mobiele device is meer dan prima. Passie en expertise is wat uw klant uiteindelijk naar binnen trekt.

 

Ook Live video’s zijn hier een goede optie! Men ziet graag wat er gebeurt, behind the scenes en op het moment zelf. Daarbij, als het live is verwacht men ook niet direct hoge kwaliteit opnames. Als iemand even aan het snappen is of een Facebook Livevideo inzet gaan kijkers er niet van uit dat dit opgenomen wordt met een professionele camera, camera crew en prachtige belichting maar juist via een mobiele telefoon. De kosten voor het produceren van live content zijn naast tijd, dus eigenlijk 0.0.

#3 Mobile first. Niet als tweede en al helemaal niet als derde

Belangrijk is dat u aandacht besteed aan het mobiele verkeer dat uw website en kanalen ontvangen. Kijk naar de kanalen, bekijk waar uw bezoekers vandaan komen en probeer het verschil tussen nu en 5 jaar geleden te ontdekken. In welke branche u ook aanwezig bent, u zult zien dat mobiele bezoekers een steeds groter gedeelte van uw bezoekersaantal innemen. Naar voorspellingen kan dit in de komende 12 tot 24 maanden zelfs uitbreiden naar bijna al uw bezoekers. Voor spelers in sommige industrieën is mobiel nu al de nummer 1 verkeersaders naar hun website, voor anderen is dit momenteel misschien 30 of 40% van het bezoekers aandeel maar dit blijft constant in beweging. Bezoekers zitten in eerste instantie niet meer achter een desktop of laptop wanneer zij iets willen opzoeken, iedereen pakt vrijwel direct de mobiele telefoon erbij om informatie te vergaren. Dus ook wanneer zij op zoek zijn naar een product of dienst die u aanbiedt. Dus wanneer u druk bezig bent met uw website of volgende social post: creëer vanuit het ‘mobile first’ principe!

#4 Ga adverteren op social

Nog steeds blijft het een goede deal om te adverteren via social media. In vergelijking met traditionele media kunt u een grote groep bereiken voor een respectievelijk klein bedrag per dag. Facebook geeft u hierbij tot nu toe nog steeds het meest aantrekkelijke aanbod in prijs:bereik verhouding. Waar grote merken hun advertentiebudget nog steeds spenderen aan promotie activiteiten via traditionele media, lag de kans voor een grotere naamsbekendheid voor kleinere bedrijven in de SocialAds. Daar is ondertussen verandering in aan het komen, ook grote merken hebben ontdekt hoe ver zij eigenlijk achter liepen door maar een klein gedeelte van hun budget te spenderen aan social adverteren. De kans voor kleinere bedrijven wordt de komende 2 jaar dus steeds en steeds kleiner want hoe vaker grote merken hier gebruik van gaan maken, hoe hoger de advertentieprijzen zullen oplopen. Maak daarom vooral nu nog gebruik van SocialAds die aangeboden worden via Facebook, Instagram en Twitter.

FBADDinstagram-ads-1024x535

#5 Influence er op los

Het is belangrijk om als ondernemer te realiseren dat de belangrijke stem, degene met het grootste bereik, niet alleen nog te vinden zijn in grote netwerken hangend aan grote namen zoals bijvoorbeeld RTL Nederland. Een advertentie inkopen tijdens een grote tv-show en maar hopen dat uw boodschap aanslaat is niet meer van deze tijd. Vooral YouTube en Instagram, waar gebruikers met grote groepen volgers te vinden zijn, zijn dé plekken waar u het moet zoeken om uw product of dienst aan de man te brengen. Zet om te beginnen eens op een rijtje welke influencers het meest draagvlak hebben binnen uw doelgroep en noteer daarnaast de 10 influencers die het meeste bij uw waarden en visie aansluiten. Kunnen zij uw doelgroep laten zien wat uw product of dienst voor hen kan betekenen en sluit de levensstijl van de influencer aan bij uw consument én uw bedrijf?

De daar opvolgende stap is het bedenken van manieren waarop u deze influencer op een voordelige manier gebruik kunt laten maken van uw product of dienst. Neem hiervoor eens een kijkje op diverse influentials platforms zoals Influentials of Hello Sparkle. Het is belangrijk om deze selectie te maken zodat u na het maken van een definitieve keuze, het overbrengen van de boodschap in handen van de influencer kunt laten. Zij weten immers goed hoe zij de doelgroep moeten aanspreken om aantrekkelijk te zijn. Momenteel is het nog relatief goedkoop om uw product of dienst op deze manier te promoten, hoe meer bedrijven deze manier van promotie aanpakken hoe hoger de inzet zal worden. Dus ga vooral snel op onderzoek uit!

#6 Content blijft groeien

De hoeveelheid content zal gaan exploderen en eigenlijk doet het dat natuurlijk al. Hoe vaak ziet u al niet dat men presentaties opneemt, foto’s van gebeurtenissen maakt en dus hun dagelijks leven vast legt?! Altijd, toch? De aanvoer blijft maar komen en dus blijft content maar groeien. Daarom is het ook zo ontzettend belangrijk om u te onderscheiden van de concurrentie en door middel van kwaliteit op te vallen binnen de enorme kwantiteit. Zoek de passende invalshoek, vindt uw niche en ontdek wat uw doelgroep interessant vindt. Zorg ervoor dat u relevant, interessant en structureel naar voren komt in de tijdlijn van uw doelgroep door middel van uw content. Eén keer per week posten is daar voor niet genoeg meer, ga op zoek naar dagelijkse gespreksonderwerpen en post minimaal 3 keer per week online om zo uw doelgroep van relevante informatie te voorzien. Ga niet strooien met overbodige kreten maar creëer relevante content die bijdraagt aan de identiteit van uw organisatie zoals bijvoorbeeld:

  • Verhalen van/over de personen binnen uw organisatie
  • Het verhaal rondom de start van uw bedrijf
  • Het delen van uw expertise
  • Uw visie op trends & ontwikkelingen in de branche
  • Interactie met uw doelgroep creëren door concrete vragen te stellen
  • Video’s die antwoord geven op vragen van uw klanten

Denk ook aan de acties die u dagelijks onderneemt om tot het uiteindelijke product of de dienst te komen, dingen die voor u en uw bedrijf zo vanzelfsprekend zijn maar voor uw doelgroep complete nieuwe kost zijn. Dát is interessant en dat geeft de doelgroep het gevoel dat zij daadwerkelijk iets meekrijgen door uw bedrijf of organisatie te volgen.

De kans voor kleine ondernemers zit hem hier vooral in authenticiteit: het laten zien van rauwe beelden, een kijkje achter de schermen en het displayen van het échte bedrijf. Grote merken laten niet vaak rauwe, snelle of onbewerkte beelden zien omdat alles binnen de corporate identity moet passen en er gelikt uit moet zien. Dat zorgt er vaak voor dat er niet meer naar buiten komt dan alleen de gelikte beelden die niet perse de menselijkheid van het merk weergeven en dat is nu juist precies waar de consument naar op zoek is. Dus pak die kans, laat de doelgroep zien uit welk (authentieke, rauwe en transparante) hout uw onderneming gesneden is en wees niet bang om eens buiten de lijntjes te kleuren.

#7 Maak gebruik van die data smarties

Het is ontzettend belangrijk om beide aspecten hangend aan content aan te vliegen: de bevlogen passie en creativiteit die u als ondernemer in kunt brengen maar daarnaast ook het zicht op de beweging rondom die passie en creativiteit vanuit analytics. Dit laatste kunt u niet overslaan wanneer u online interessant, relevant en succesvol wilt zijn. Aan de hand van deze analyse kunt u uw content namelijk blijven optimaliseren!

Activiteiten die gefocust zijn op SEO, het genereren van verkeer naar uw website en het optimaliseren van de uiteindelijke conversie raden wij aan ook echt op te pakken voor social. Of u dat nu intern kunt implementeren of professionals van buitenaf moet laten aanhaken, zorg er voor dat dit gedeelte gedekt wordt door de juiste personen met de juiste kennis zodat uw content en de manier waarop u dit deelt altijd voldoet aan de laatste trends en ontwikkelingen op dit gebied.

En? Heeft u deze 7 kansen al aangepakt of bent u dit zeker van plan? Ga er voor of neem voor een begeleidende hand eens contact op met frouke@brandsync.nl.