52 success stories: Waarom Snapchat voor marketeers werkt!

Een van de meest gezochte zoektermen op Google in 2016 was: Hoe werkt Snapchat? Waar het medium voorheen vooral bekend stond om de grappige filters, wordt Snapchat ondertussen steeds populairder onder marketeers. Hoe komt dat? En hoe kunt u hier als ondernemer optimaal gebruik van maken?

Snapchat draait om actuele, humoristische en vooral korte visual exposure. De foto en/of video wordt direct gepost en is maar één keer 24uur zichtbaar. Dit zorgt ervoor dat uw organisatie ten alle tijden actuele content post. De beperkte zichtbaarheid van deze foto’s en video’s maakt Snapchat een interessant social media kanaal. Het laagdrempelige karakter en de hoge entertainmentwaarde zorgen ervoor dat Snapchat zeker van toegevoegde waarde kan zijn als promotiemiddel.

Wat kan Snapchat voor mijn organisatie betekenen?

  • Ik neem je mee ..
    Snapchat is het perfecte medium om aan de doelgroep te laten zien hoe het er in uw organisatie aan toe gaat. Op deze informele manier creëert u een band met uw doelgroep. Openheid en transparantie zijn kernwaarden die steeds meer gebruikt worden en dat is met een goede reden. Het publiek wilt zien hoe het er in een organisatie aan toe gaat om vast te kunnen stellen of zij zich met die organisatie kunnen en willen identificeren. Een kijkje achter de schermen brengt deze twee kernwaarden tot leven. Deze aanpak heeft niet alleen een positief effect op de commerciële tak van de organisatie, maar kan ook goed ingezet worden voor recruitment doeleinden.
  • Snip-Snap
    Door de korte duur van de foto’s en video’s, is Snapchat ideaal om een sneak preview van een nieuw product of project weg te geven. Stiekem is Snapchat het levende bewijs van de marketing methode: AIDA in maximaal 10 seconden. Zorg er met verrassende en opvallende beelden of uitspraken voor dat u de aandacht van de kijker trekt, hun interesse wekt en eindig de snap met een onweerstaanbare aanbieding. Als u deze elementen goed op elkaar afstemt en beheerst is de kans groot dat de kijker direct actie onderneemt.
  • Die had ik niet zien aankomen
    Snapchat hoeft niet alleen voor commerciële doeleinden gebruikt te worden.
    Voor non-profit organisaties biedt Snapchat uitkomst door awareness te creëren. Zo heeft het WFF (World Fonds For nature) een ‘last selfie’ campagne gelanceerd. Via deze weg hebben zij de kijkers bewust gemaakt van het feit dat de dieren op de selfies met uitsterving bedreigd worden en dit wellicht een van de laatste keren is dat zij deze dieren te zijn krijgen. De hoeveelheid gadgets en effecten die Snapchat te bieden heeft maakt het een ideaal medium om op verschillende manieren bewustwording te creëren voor uiteenlopende onderwerpen.
  • I’m taking over!
    Influencer marketing is niet voor niks een ‘hot topic’. Door gebruik te maken van een BN’er die naadloos aansluit op uw merk, kunt u uw bereik enorm vergroten. Hierbij maakt u gebruik van het volgers netwerk en de invloed van de desbetreffende influencer. Zij of hij brengt uw organisatie of merk in een mooi daglicht. Geef de influencer de mogelijkheid om uw social media over te nemen en laat zien wat u allemaal te bieden heeft. Zoom in op uw kernwaarden en unique selling points (wat maakt de organisatie uniek en de beste keuze ten opzichte van de concurrent?). Een takeover is de perfecte manier om het imago van uw organisatie of merk zichtbaar te maken. Beschikt u niet over voldoende budget om een influencer in te schakelen? Geen probleem! Deze methoden werkt ook erg goed met echte werknemers. Laat uw werknemers met verschillende functies hun beste ervaringen met de organisatie tonen. Wat vinden zij het leukst aan het werken bij uw bedrijf? En waarom zouden de kijkers jullie moeten kiezen in plaats van de concurrent?
  • Chatty cat
    Snapchat biedt de mogelijkheid om direct te reageren op een snap of een los chatbericht te sturen via de chat functie. Maak hier uw voordeel van! Op deze manier kunt u namelijk direct waardevolle feedback van uw klanten ontvangen. Gebruik deze mogelijkheid om de klanttevredenheid betreft uw organisatie of merk te verbeteren. Deze interactie en snelle mogelijkheid tot respons zorgt namelijk voor waardevolle klantrelaties. Als kers op de taart kunt u de ontvangen feedback direct gebruiken om beter op de behoeften van de consument in te spelen en uw dienst of product voor hen onweerstaanbaar te maken.
  • Razendsnelle promotie
    Heeft u een leuke aanbieding, winactie of kortingscode? Via Snapchat kunt u dit op een snelle, speelse en originele manier onder de aandacht brengen. Maak gebruik van de diverse adverteer mogelijkheden of gebruik kosteloos uw eigen account om uw diensten of producten aan te prijzen. Met de grappige filters en kleurrijke emoticons beschikt u over sterke promotiemiddelen om van uw actie een knallend succes te maken.
  • Samen sta je sterker
    Altijd handig: verbindt uw social media kanalen met elkaar. Als een consument u niet op Facebook volgt, maar wel op Snapchat, kan het zomaar zijn dat hij of zij waardevolle informatie mist. De verschillende social media kanalen spreken namelijk andere doelgroepen aan. Door uw social media kanalen met elkaar in verbinding te brengen, aan te prijzen en het complete aanbod kanalen zichtbaar te maken. Hebben uw klanten en/of prospecten de vrije keuze om een kanaal uit te kiezen dat het beste bij hen past, zonder informatie te moeten vergaren op kanalen die zij amper gebruiken. Grote kans dat de conversie op uw berichten direct omhoogschiet, omdat de doelgroepen specifieker benaderd kunnen worden.

Maakt u optimaal gebruik van uw social media kanalen? Vraagt u zich wel eens af of u de juiste kanalen inzet om uw doel(groep) te bereiken? Behaalt u telkens niet het gewenste resultaat, maar weet u niet goed waarom? Stuur uw vragen of twijfels naar melanie@brandsync.nl. Wij helpen u graag op weg!

Benieuwd naar de 52 success stories van de bedrijven die u voor gegaan zijn? Lees ze hier!