Ga ook online het gesprek aan met uw klanten!
Is uw bedrijf of organisatie online actief aanwezig? Zorg er dan voor dat u niet alleen aan het zenden bent en vergeet niet het gesprek aan te gaan met uw klanten. Stop met éénrichtingsverkeer en ga de conversatie aan met uw doelgroep!
Reageer direct op uw klanten
Het meest ideale moment om uw klant te laten merken dat u naar hen luistert, is wanneer zij vragen of opmerkingen hebben. Praat met klanten op uw pagina alsof u één op één met hen in gesprek bent. Doe dit altijd op een vriendelijke manier en laat de klant zich welkom voelen.
Wanneer iemand een reactie plaatst op een bericht, reageer hier dan altijd op. Wanneer u deze reactie niet openbaar wilt plaatsen, kunt u op vrijwel ieder platform een privégesprek aangaan. Laat dit dan wel ook altijd nog even openbaar zien door te antwoorden op de reactie van de klant: “Hallo Mien, dankjewel voor je reactie. We hebben je een privéberichtje gestuurd met antwoord!”
Ontvangt u een ongepast bericht of reactie, schroom dan niet en verwijder deze van uw platform. U kunt er voor kiezen om de plaatser van dit bericht een antwoord te sturen via een privé bericht: “Beste Jan, dankjewel voor jouw reactie. Positief of negatief, wij lezen graag de ervaringen van onze klanten. Wel vonden wij dit bericht ietwat ongepast en is deze niet meer zichtbaar op onze pagina.”
Geef uw klanten een ‘sneak preview’
Of u nu producten of diensten verkoopt, u kunt altijd met uw klanten in gesprek gaan over actuele trends, plannen voor de toekomst of vragen naar hun mening over bepaalde onderwerpen. Zo laat u zien dat het platform een plek is waar zij graag gehoord worden. Bijvoorbeeld: “Morgen komt het nieuw ontworpen touchscreen binnen! [ + gesneden foto] Wat zou u doen als u dit touchscreen in uw woonkamer zou hebben hangen?”
Daag uw klanten uit
Schud mensen wakker, doe een fantastisch aanbod of vraag hen de ____ in te vullen. Het gesprek, plezier en ideeën worden pas echt gestimuleerd als u klanten vraagt om inhoud te geven aan uw content. Soms zijn de meest eenvoudige vragen de start van de meest interessante gesprekken:
Met een open vraag als deze kunt u natuurlijk allerlei verschillende reacties verwachten, precies de reacties waar u naar op zoek bent om het gesprek met uw doelgroep aan te gaan!
Leave a Comment