De ideale Facebook post, dat heeft nog wel wat voeten in de aarde..
Eén van de meest gebruikte social media-kanalen is Facebook. Uw organisatie kan daar dan ook absoluut niet meer ontbreken wilt u de doelgroep zo goed mogelijk bereiken en hen naar uw producten en/of diensten toetrekken. Maar zo simpel als dat misschien klinkt is het niet. Met deze tips gaat u Facebook beter begrijpen en wordt het beheer een stuk leuker en gemakkelijker!
#1: Balanceren
De ideale indeling van de content op uw Facebookpagina is 70-20-10. 70% van alle content komt van uzelf, 20% is gedeeld vanuit anderen en de overige 10% is salesgerelateerd. Het is belangrijk een goede balans te vinden in de inhoud van uw content om de informatie zo relevant en interessant mogelijk te houden voor het publiek. Vergeet daarom ook absoluut niet om vanuit uw doelgroep te denken: Wat willen zij zien? Waar kan uw organisatie meerwaarde bieden? En wat wilt de doelgroep vooral niet voorbij zien komen op hun tijdlijn?
Het is belangrijk om uw doelgroep met uw berichten te activeren en hen zó proberen te prikkelen dat zij door gaan klikken en zij uw bericht het liefst ook nog eens liken, delen en/of hier op reageren. Deze activiteiten zorgen er voor dat u uw bezoekers behoudt, want hoe minder mensen actief zijn op uw pagina, hoe minder u in zijn of haar tijdlijn verschijnt. Wanneer dat gebeurt komt u in een vicieuze cirkel terecht die uiteindelijk op niets uitdraait, en dat is natuurlijk zonde van de tijd en moeite die u hierin stopt!
#2: Interesses en concurrentie
Om beter inzicht te krijgen in de interesses van uw volgers kunt u Facebook Graph Search inzetten. Hierin kunt u binnen Facebook zoeken naar de interesses van de doelgroep en bekijken welke andere pagina’s zij volgen. U kunt hier dus onder andere veel informatie met betrekking tot uw uw publiek maar ook uw concurrenten uit halen. Helaas is Graph Search nog niet beschikbaar in de Nederlandse versie van het social media-platform maar als u uw taal bij ‘Instellingen’ tijdelijk aanpast naar Engels (US), is deze optie wel beschikbaar. U gebruikt de zoekbalk als informatieverstrekker en zoekt (in het Engels) naar onderwerpen zoals:
- Pages liked by people who like Brandsync
- Interest liked by people who like Brandsync
Er zijn nog vele malen meer zoekopdrachten mogelijk binnen Graph Search. In dit artikel vindt u daar meer informatie over.
#3: Fanbase
U wilt tijdens uw aanwezigheid op Facebook een trouwe achterban opbouwen. Wanneer dit doel in zicht is gekomen, is het ook mogelijk om uw meest trouwe fan te ontdekken. Met Splashscore (https://my.splashscore.com/) kunt u op basis van de laatste 100 posts op uw pagina bepalen wie uw meest trouwe fan is.
#4: Post in de daluren
Vaak wordt er gedacht dat het het beste is om te posten tijdens de uren waarin de meeste activiteit plaatsvindt en dat is nu juist wat u niet moet doen. Wanneer u in de ‘spitsuren’ berichten plaatst, valt u juist niet op doordat er op dat moment in een relatief korte tijd veel content verschijnt. Facebook gaat op dat moment juist selectief om met de berichten die geplaatst worden en zo is het dus mogelijk dat uw bericht de tijdlijn van uw doelgroep niet eens haalt. Daar gaat het bereik.. Post daarom dus in de ‘daluren’! U kunt zien wanneer uw fans online zijn door naar het profiel van uw bedrijfspagina te gaan en dan te klikken op ‘Statistieken’. Daarna gaat u in het statistiekenmenu naar ‘Berichten’.
#5: Kort maar krachtig
De ideale Facebookpost bevat 40 karakters, het liefst zelfs minder. Dat is kort, maar de mens is van nature lui.. Men scant de tijdlijn, ziet iets interessants voorbij glippen en leest dan verder. Een kort, krachtig en aantrekkelijk bericht zal iemand sneller triggeren om door te lezen dan een boekwerk waarin de inhoud uitgeplozen wordt.
#6: Voeg een link toe aan uw bericht
Daarnaast is het belangrijk dat het bericht een link bevat zodat er een linkblok toegevoegd wordt. Van daar uit kan de lezer direct door klikken naar de betreffende landingspagina. De tekst, het onderwerp en de vormgeving zijn hierin belangrijk. Het linkformat dat in het platform ingebouwd is, geeft u de mogelijkheid het linkblokje te bewerken. U kunt de koppen naar wens aanpassen en aansluitend zelf nog een andere afbeelding toevoegen. Nadat u het blokje helemaal bewerkt heeft kunt de link uit het tekstvak verwijderen, dat staat een stuk netter en uit onderzoek is gebleken dat er zonder link in de tekst twéé keer zoveel op een bericht doorgeklikt wordt.
#7: Ritme en structuur
Zoals eerder al genoemd is, is de mens van nature lui. Maar dat is niet het enige, we houden ook van routine. Het is dus belangrijk dat u ritme aanbrengt in uw postings. Werk dit ritme uit in een contentkalender en plaats bijvoorbeeld elke vrijdag om dezelfde tijd een foto, tip of actie. Door dit ritme ontstaat er voor de doelgroep een reden om uw pagina weer eens op te zoeken. Bedenk wat uw doelgroep interessant vindt zodat gaan uitkijken naar uw berichten. Het is belangrijk dat men terugkeert naar uw pagina want dit zorgt er voor dat de activiteit op uw pagina verhoogt. Men voelt zich op deze manier meer betrokken en zal zo nu en dan een bericht liken of een reactie plaatsen en dat zorgt uiteindelijk weer voor een groter bereik voor uw organisatie.
#8: Focus op de details
Probeer er wel voor te zorgen dat u zich niet te veel focust op het verkrijgen van likes en reacties. Richt u vooral op het bereik en de aantal clicks op uw bericht. U wilt vooral dat men uw post voorbij ziet komen, een like of reactie is daar een bevestiging van maar geeft niet altijd het juiste beeld. Het kan zijn dat uw post zich niet leent voor een reactie of het is voor een lezer niet relevant genoeg om het bericht ook daadwerkelijk te gaan delen. Om te weten hoeveel mensen uw bericht gezien hebben, klikt u onder uw post op “… bereikte personen”. U komt dan in een pop up-venster met een stuk meer informatie dan alleen het aantal likes, reacties en bereik. Vallen de cijfers mee? Dan bent u goed bezig! Vallen de cijfers tegen? Ga dan zeker op onderzoek uit en ontdek hoe u het effect van uw berichten kunt vergroten!
Met deze tips en tricks heeft u meer inzicht kunnen krijgen in het gebruik, de inzet en het beheer van uw Facebook bedrijfspagina.
De ideale Facebookpost:
- Bevat (minder dan) 40 tekens
- Bevat een link die naar wens is aangepast in het linkformat
- Wordt geplaatst in de ‘daluren’
- Sluit aan bij de reguliere posts
- Is interessant én relevant voor uw doelgroep
- Past in het 70-20-10 format
En last but not least:
- Sluit aan bij de huisstijl van uw organisatie!
Komt u er na dit artikel toch niet uit? Schroom niet en neem vooral contact met ons op voor hulp, begeleiding of beheer van uw social media-kanalen.
Leave a Comment