Mailing 101: Tips voor het verzenden van een passende mailing
Het versturen van een effectieve mailing hoeft echt geen abacadabra te zijn. Door een aantal basisprincipes in gedachten te houden kunt ook u een gestroomlijnde mailing opzetten.
Laat u dit toch liever over aan professionals? Dan neemt Brandsync dit werk graag voor u uit handen. Voor meer informatie over emailmarketing kunt u contact opnemen met frouke@brandsync.nl.
1. Ken uw doelgroep
Wie wilt u bereiken met de mailing? Verdiep u in de doelgroep en richt uw campagne hier op in. Hoe wilt de doelgroep worden aangesproken? Zo worden zakelijke leads veelal formeel aangesproken maar kunt u bij een doelgroep onder de 25 gerust informeel communiceren. Bepaal daarbij ook welk probleem uw product of dienst voor de (potentiële) klant oplost. Deze punten kunt u het best vooraf al bepalen zodat u alle kennis rondom uw doelgroep op scherp heeft staan wanneer u de mailing gaat schrijven.
Kreten als “… is dé oplossing voor iedereen!” kunt u dus maar beter achter slot en grendel bewaren en nooit meer naar omkijken.
2. Personaliseer uw mailing
Bij B2B-campagnes is het van belang dat u de contactpersoon kent. Niet persoonlijk, maar zorg dat zijn of haar naam bovenaan het bericht vermeld wordt. Is de contactpersoon niet bekend bij u? Bel het bedrijf dan gewoon even om te vragen aan wie u de mailing het beste kunt verzenden. Door hier wat tijd en moeite in te steken kunt u voorkomen dat uw mail bovenop de berg “niet geïnteresseerd” terecht komt. Ook bij B2C-campagnes is personalisatie toe te passen, hierdoor creëert u meer verbinding met uw consument en maakt u hen meer betrokken bij uw merk.
3. Timing is alles
Het goed timen van een campagne is zeer belangrijk. Wanneer u een B2B-mailing verstuurd kunt u dit het best van maandag t/m donderdag doen. Een bericht versturen op vrijdag kan er voor zorgen dat deze voor het weekend niet meer geopend wordt. Een nieuwe bericht dat op vrijdag nog gelezen kan worden is daarin effectiever!
Verstuurt u uw mailing B2C dan kunt u dit juist het beste in en rondom het weekend doen, afhankelijk van het doel dat u voor de mailing gesteld heeft. Probeert u zich vooral in te beelden, of aan de hand van een tool, te bepalen welk moment voor uw doelgroep het beste moment is om in aanraking te komen met uw mailing. Wanneer hebben zij voldoende tijd en interesse om op het gemak uw mailing te lezen?
4. Creëer verwachting
Maak uw ontvanger nieuwsgierig! Laat de mailing opvallen tussen de menigte en zorg er uiteindelijk voor dat uw lezer reikhalzend uitkijkt naar de volgende mailing.
5. Wees consequent
Zorg ervoor dat uw gehele mailing telkens in een, voor uw merk, herkenbare stijl opgesteld is. Gebruik een constante manier van aanspreken en blijf uw doelgroep in iedere mailing centraal stellen.
6. Belofte maakt schuld
Vaak wordt een mailing afgesloten met een beloofd contactmoment, daar is absoluut niets mis mee mits u doet wat u belooft. Geloofwaardig wordt u pas wanneer u een concrete belofte maakt en deze dus ook nakomt. “Graag nemen wij volgende week woensdag graag contact met u op om de mogelijkheden nader toe te lichten.” Het liefst vult u deze belofte ook aan met een tijd zodat de lezer precies weet waar hij of zij aan toe is.
7. Laat dat ego maar zitten
Stel uw klant centraal! Denk, schrijf en werk vanuit de behoefte van uw doelgroep. Welk probleem van de doelgroep kan uw dienst of product oplossen? Kreten als “… is dé oplossing voor iedereen!” kunt u dus maar beter achter slot en grendel bewaren en nooit meer naar omkijken. Zorg ervoor dat uw doelgroep zich kan herkennen in het probleem dat u voorlegt zodat zij uw product of dienst direct koppelen aan de mogelijke oplossing.
En dan.. Last but absolutely not least:
8. Kort en krachtig
Lange mailings worden simpelweg NIET gelezen. Te veel tekst zorgt ervoor dat uw klant of prospect vrijwel direct weg klikt. Probeer bij het opstellen van uw nieuwe campagne een half tot heel A4 aan te houden. Gebruik korte, makkelijk leesbare zinnen en wees bondig. Voor meer informatie kunt u via hyperlinks door linken naar een andere plek buiten uw mailing, zoals bijvoorbeeld een pagina op uw website.
Wilt u meer informatie over het opzetten van een mailing of tips over welk platform u het beste kunt gebruiken? Neemt u dan zeker eens vrijblijvend contact met ons ons!
Leave a Comment