Storytelling & beleving = kracht!
Niet alleen consumenten raken steeds bewuster, ook bedrijven gaan steeds meer stilstaan bij authenticiteit en willen de consument iets extra’s bieden. Net dat beetje extra is vaak juist net de reden waarom de klant net naar die ene winkel gaat of bereidt is meer te betalen voor een product of dienst. Het draait daarin allemaal om storytelling en beleving.
Hier 5 tips voor het inzetten van contentmarketing in uw organisatie
1. Ga voor een andere aanpak dan de gevestigde orde
Dat klinkt eigenlijk best logisch maar wat blijkt.. Het merendeel van de bedrijven is niet of nauwelijks onderscheidend van haar concurrenten. Wat voor extra’s biedt uw bedrijf? Waarom bestellen mensen bij u? Wat is het probleem dat u kunt oplossen voor uw klanten? Waarin maakt uw organisatie het verschil en is dat verschil groot genoeg om ervoor te zorgen dat men voor u kiest? Vertel het!
2. Denk als een uitgever
Wanneer u eenmaal een onderscheidend aanpak bedacht heeft, moet u hiermee ook wel de doelgroep zien te bereiken. Men zit niet langer massaal voor de buis en wanneer zij dat wel doen, dan is men tegelijkertijd ook bezig op een computer, tables of smartphone. Dat is precies waarom contentmarketing steeds belangrijker wordt. Wat wilt men zien? Een ontroerend verhaal, een goede film of een hilarische grap.. Zulk soort dingen blijven hangen dus speel daar op in. Probeer uw klanten te blijven verassen!
3. Ga alleen voor de beste content
Je kunt je content testen en je teksten verbeteren, maar dat gaat het grote verschil niet maken. Alle content die we maken moet goed zijn.”
– Matt Warnock, Digital Editor in Chief bij Philips.
Zorg ervoor dat uw content er altijd tip top verzorgt uitziet en het de interesse van de klant direct beetpakt. Matt Warnock, hierboven geciteerd, heeft hier een korte checklist voor opgesteld met de volgende 3 vragen:
- Is it remarkeable?
- Does it give more than it takes?
- Is participation effortless?
Deze contentgerichte aanpak heeft bij hem binnen 18 maanden gezorgd voor onder andere 253% meer engagement!
4. Focus op het juiste publiek
Zorg er voor dat u uw doelgroep altijd scherp op uw netvlies heeft staan. Waar liggen hun interesses en waarmee kunt u hen boeien? Al deze content moet uiteindelijk natuurlijk weer te herleiden zijn naar uw organisatie, dus zorg er ook wel voor dat het binnen uw content binnen uw bedrijfsvoering, branche en werkzaamheden past.
5. Doe kennis op en start een pilot!
Het internet staat vol met interessante artikelen over het optimaliseren van uw content. Wanneer u voldoende kennis vergaart heeft en aan de slag denk te kunnen gaan, begint u met het opzetten van een pilot om de content uit te proberen! Wees niet bang, content kan ook wel eens niet aanslaan. Probeer dat dan als leermoment te zien en bekijk aan de hand van de statistieken waar het mis is gegaan.
Heeft u na deze tips nog twijfel over het inzetten van contentmarketing? In het complete artikel van Frankwatching.nl worden deze tips versterkt aan de hand van een aantal cases!
Leave a Comment