Blijf verrassen met uw content!


content creation
Het tijdperk waar in organisaties alleen van zich lieten horen als er iets met nieuwswaarde te vertellen was is voorbij. Het is tegenwoordig van groot belang om top-of-mind te blijven bij uw klanten om er zo voor de zorgen dat de potentiële klant, een klant wordt om daarna fan of zelfs ambassadeur van het merk te zijn. U moet dus een manier vinden om vaker op het netvlies van uw klant te komen zonder dat er dagelijks breaking news te delen is en u hen blijft verrassen.

“Wie niet meer van zich laat horen, ziet het publiek wegtrekken.” 

Het is zeker een uitdaging om voortdurend in contact te blijven met uw publiek, relevant en aanwezig te zijn en dat ook vooral te blijven! Online verhalenverteller, de Amerikaan C.C. Chapman, heeft 25 tips opgesteld die door Frankwatching zijn verhaald naar het Nederlands. Het is even een flinke hap, maar met deze tips kunt u zeker weer even voor uit!

Laat u inspireren door deze 25 tips voor goede content:

  1. Stel vragen aan uw publiek

Wat zijn uw doelen voor 2016? Welk boek vond u dit jaar het leukst om te lezen? Wat heeft u het liefste op tafel staan? Welke stad zou u nog eens willen bezoeken? De beste man maakt het hier nog wat spannender: ga op pad met een camera en stel dezelfde vraag aan meerdere klanten, collega’s of bijvoorbeeld bezoekers van een netwerkborrel. Monteer de antwoorden aan elkaar en maar er een leuk, kort filmpje van.

  1. Interview relevante personen

Interview opinieleiders en andere personen die relevant zijn voor uw organisatie en schrijf hier een artikel over of publiceer een video of audio. Zorg dat u bij dit soort onderneming altijd beeldmateriaal maakt, zo heeft u er later ook nog iets extra’s aan. Stel stiekem nog wat extra vragem zo kunt u op een later moment nog wat meer content creëren. Vraag de geïnterviewde of hij/zij de content ook op zijn/haar website en andere mediakanalen wilt delen.

  1. Deel foto’s

Zoals een bekende fotograaf ooit zei: the best camera is the one you have with you. We zijn wat dit betreft ontzettend gezegend met die steeds beter wordende camera’s in smartphones. Gaat u naar een event of maakt u andere leuke, relevante dingen mee? Leg het vast! Wacht niet te lang met publicatie na het fotomoment want hoe langer u wacht hoe lager de betrokkenheid is. Zorg er voor dat iedereen in uw organisatie hier bewust mee bezig is en zijn of haar goede verhalen kan onderbouwen met foto’s.

  1. Spar met uw klantcontactcentrum, callcenter of helpdesk

Welke vragen komen zoal binnen? Met welke problemen en uitdagingen hebben zij te maken? Hier zit content in! Hoe kunt u de vragen beantwoorden? Dit kunt u bijvoorbeeld maandelijks doen, dan wordt het een vaste rubriek: de vragen van onze doelgroepen. Noem wanneer mogelijk namen en bedrijven van vragenstellers, bedank ze. Uw content zal gedeeld worden. Veel voorkomende vragen kunnen opgenomen worden in de FAQ op de website.

  1. Monitor zoektermen

Via welke termen komt men op uw website? Wat wordt er ingevuld in de zoekmodule op de website? Waar is men kennelijk in geïnteresseerd? Baseer daar volgende blogs en posts op.

  1. Monitor vanzelfsprekend ook sociale media

Waar praat men over? Hier zijn diverse tools voor. Wie een uurtje podia afstruint, krijgt veel inspiratie. Als er veel gesproken wordt over iets dat jouw business raakt, anticipeer daar dan op. Zorg voor een breder perspectief, nieuwe inzichten, voor- en tegenargumenten, noem maar op. Ook mogelijk: juist iets publiceren over een onderwerp dat op het eerste gezicht niets te maken heeft met jouw business. Er is altijd wel een haakje. Verrassingen zorgen voor meer interactie!

  1. Zoek online, bijvoorbeeld via Google Adwords Keyword Tool

Waar zoeken mensen naar? Als u reizen verkoopt, kan het interessant zijn om te weten hoeveel mensen in een bepaalde periode zochten op ‘vakantie Brazilië’ en ‘vakantie Mexico’. Als nu blijkt dat er veel meer mensen zochten op ‘luxe cruise’ dan op ‘voordelige cruise’, kan dat ook weer interessant zijn voor jouw content. Zorg voor publicaties waar de mensen op zitten te wachten.

  1. Nieuwshaakjes

Doorzoek de actualiteit of specifieke berichten die uw branche en vakgebied aangaan. Wat is uw visie erop? Reageer snel op nieuws, want hoe sneller, hoe meer betrokkenheid. Bepaal zelf de tone of voice; een serieuze of wellicht wat meer humoristische wijze.

  1. Gebruik uw eigen passies en maak anderen nieuwsgierig

Als voorbeeld: “Wat ons politiekorps kan leren van de game GTA.” Of: “Vijf beste tips van William Shakespeare voor de beste webteksten.” Er zijn altijd wel verrassende raakvlakken met uw professionele wereld.

  1. Behind the scenes

perfect-behind-the-scenes-today-the-behind-the-scenes-efforts-continue-in-the-forms-ofEen exclusief kijkje in de keuken in de vorm van een foto of een video. Dat kan ook een teaser zijn; bijvoorbeeld op dinsdag een foto van de laatste handelingen aan een online magazine, als op vrijdag de lancering is. Betrek uw collega’s hier in. Wat maakt een bouwvakker zoal mee in zijn werkweek? En de wethouder? Belangrijk, opnieuw: zorg ervoor dat ze op een gegeven moment doorkrijgen hoe waardevol het kan zijn als dit soort collega’s jou helpen aan content. U kunt het als contentmarketeer niet alleen; dit vergt echt een periode waarin u uw mensen onder de kont moet blijven schoppen.

  1. Ga naar een event

Voor, tijdens en na een event kunt u content maken. U  kunt iedere keer weer nieuwe contactmomenten vinden. Wat zijn de verwachtingen? Waar kijkt men naar uit? Wat zijn de  indrukken tijdens het event? Twitter, fotografeer en blog op het moment zelf. Daarna volgen natuurlijk sfeerverslagen, nieuwe inzichten et cetera. Wees creatief.

  1. “How-to” content

Dit werkt altijd goed. Help mensen! Bijvoorbeeld: ’10 tips voor de perfecte foto van bliksem’, ‘vier manieren om rugpijn te reduceren tijdens een lange autorit’. Ze worden online gewaardeerd en veel gedeeld op social media. Maar veel belangrijker: u  bent als organisatie niet bezig met het pushen van uw product of dienst. U  voegt met de content echt waarde toe voor de doelgroepen.

  1. Best practices of efficiency-tips

De worden altijd gewaardeerd. Positioneer uw organisatie als expert. Schenk oplossingen voor problemen die leven bij uw publiek. Een bouwmarkt kwam op eens met leuk vormgegeven klustips. “Door een kam te gebruiken sla at u nooit meer met de hamer op je vingers!” Hier geldt ook: ga niet pushen maar voeg waarde toe.

  1. Zet actieve ‘fans’ in het zonnetje

Bedank hen in een post, stel ze voor aan het grote publiek. Geef ze status en aanzien. Ze zijn uw ambassadeurs en verdienen de spotlights. Daarnaast inspireert het anderen om ook actief te worden. Bouwen aan een community betekent ook het regelmatig uitspreken van uw waardering aan de grootste fans!

  1. Duik het archief in

Wat kunt u opnieuw posten, al dan niet bijgewerkt? Waarom zou u niet terug mogen blikken op succesvolle berichten uit het verleden? Oude content is nieuw voor publiek dat zich pas net heeft aangesloten, en ‘oudere’ fans nemen het u echt niet kwalijk als ze op content stuiten die ze zich nog herinneren van een jaar daarvoor. En al zeker niet als het ging om waardevolle content. Maak ook gebruik van het moment. Schreef u ooit een blog met tips over hoe men bliksem fotografeert? En staat de meest onstuimige avond van het decennium voor de deur? Dat vraagt om een repost!

  1. Nodig gastschrijvers uit om content voor u te maken

gastschrijverGastschrijvers zullen de uitnodiging vaak graag aanvaarden, want zo kunnen zij een groter (en ander) publiek bereiken. Uw content wordt rijker van diversiteit! Nog twee voordelen: gastschrijvers nemen veel tijd uit handen én het is altijd goed als een objectief persoon zich met uw merk of product bezig houdt.

  1. Leer van concurrenten

Wat publiceren zij? Heeft u daar een antwoord op? Ga niet schaamteloos kopiëren uiteraard maar leer van anderen, laat u  inspireren.

  1. Een wekelijkse rubriek werkt altijd

Bijvoorbeeld iedere donderdag hetzelfde type content. Na een tijdje gaat uw publiek ernaar uitkijken. Omdat uw publiek het op een gegeven moment gaat verwachten, verplicht u uzelf ook om prioriteit te geven aan contentcreatie. Een vaste rubriek maakt het heel wat minder vrijblijvend. Ga een uurtje met de benen op tafel in gesprek over een leuke titel van de rubriek en u kunt weer even aan de slag.

  1. Kruisbestuiving social media

Crossmediale inzet van uw mediakanalen levert veel content op. U moet hier uiteraard gedoseerd mee omgaan. Enkele voorbeelden: stel een vraag op LinkedIn en blog later over de antwoorden die u hebt gekregen. Upload een presentatie op Slideshare en Twitter erover. Een wedstrijd van uw sponsorteam? Plaats hier een filmpje over op Youtube en deel dit via Facebook met uw volgers.

  1. Start een meme

Schrijf over een onderwerp en zorg ervoor dat anderen content over hetzelfde onderwerp gaan creëren op hun eigen podia. U kunt volgen wat anderen delen over dit onderwerp, en daar weer op anticiperen in nieuwe publicaties. De dialoog is op gang gekomen en deze begon op uw podium.

  1. Review favoriete (of nieuwe) boeken, albums, films, apps, producten enzovoorts.

Lijstjes werken vaak ook goed. Voorbeeld van lijstjes die gekoppeld zijn aan de business: een juwelier die iedere maand een top vijf schrijft van zijn vijf mooiste nieuwe sieraden in de winkel. Een slijter die elk kwartaal filmpjes maakt van de tien beste wijnen. Een reisbureau maakt elke maand een lijstje met drie nieuwe reisboeken of gave documentaires op National Geografic. Als autoriteit horen fans graag wat uw mening is, dus deel die gerust.

  1. Wees soms een beetje recalcitrant

Heeft iedereen het over een hype die u  niet snapt? Post erover. Als u als loopbaanbegeleider een blog schrijft met de tien vriendelijkste momenten van Louis van Gaal, scoort u gegarandeerd veel bezoekers. Durf uw mening te delen, ook al is dat niet altijd de meest populaire. Dit levert sowieso vaak veel betrokkenheid op in de vorm van reacties en dat is altijd goed!

  1. Organiseer een offline event

Eenmalig (congres, verkiezingsavond, enzovoorts) of periodiek (maandelijkse borrel, ontbijtsessie, enzovoorts). Dit wordt weer populairder, en dat is goed nieuws. Zorg dat deelnemers er online over praten, zowel voor, tijdens als na het event. Gebruik zelf ook de contactmomenten en vergeet zeker geen foto’s te maken!  Naast dat u online het onderwerp van gesprek bent, levert het natuurlijk meer op dat u de initiatiefnemer bent. Een netwerk, sympathie, autoriteit, en ga zo maar door.

  1. Zet medewerkers in het zonnetje op uw corporate podia

Hebben de medewerkers iets bijzonders bereikt? Hebben ze goede eigen content? Deel dit ook, ook al is het niet direct gerelateerd aan uw eigen business. Laat de menselijke kant van uw bedrijf zien. Een medewerker heeft zijn eerste marathon gelopen, een manager speelde een belachelijk goede gitaarsolo, wat dan ook. Doseer uiteraard, maar af en toe mag dit best.

  1. Haal nieuws overal vandaan en maak het, voorzien van een eigen sausje, beschikbaar op uw podium

Dit kan zelfs nieuws zijn dat niet direct gerelateerd lijkt te zijn aan uw organisatie. Maar door er een eigen draai aan te geven, kunt u vrijwel alles naar uw eigen branche toetrekken. Blijf hierin natuurlijk wel geloofwaardig!

Om tot goede en relevante content te komen, moet u diverse zaken natuurlijk voortdurend in acht nemen. De productiekwaliteit van uw content, de creativiteit, de authenticiteit, het begrijpen van de informatiebehoefte van de doelgroep. Maar ook: ieder stukje content moet naadloos passen bij uw publiek, bij het gekozen kanaal, binnen de vooraf goed doordachte overkoepelende communicatiestrategie en binnen de balans van uw contentvormen. Tot slot is de timing van uw content cruciaal, net als de frequentie van uw publicaties. Kortom, er komt nogal wat kijken bij dat content maken. Dus ga aan de slag en …

verrassen-met-uw-content

Wilt u het originele artikel mét praktijkvoorbeelden lezen? Klikt u dan hier verder naar Frankwatching.