Verhoog de conversie van uw website met webchats!
We komen het op steeds meer websites tegen: webchat. Door het inbouwen van deze functie voegt u een stukje interactie toe dat helpt uw potentiele klant te overtuigen zaken met u te doen. Zo helpt de optie bijvoorbeeld bepaalde onzekerheden bij de bezoeker weg te nemen. Daarnaast is uit diverse onderzoeken gebleken dat het gebruik van webchats een positief effect op het conversiepercentage van uw website heeft.
Om de mogelijkheid tot chatten op de juist manier in te zetten geven wij een aantal tips & tricks!
#1 || Maak het persoonlijk!
Zorg dat de chatfunctie op uw website voorzien is van een aansprekend icoon of vriendelijk gezicht. Door een herkenbare (menselijke) afbeelding toe te voegen creëert u net wat extra interactie en wekt u vertrouwen bij de gebruiker.
#2 || Plaats het chatvenster op een opvallende plek
Geeft de chatfunctie een goed zichtbare en makkelijk vindbare plek op uw website. U zult merken dat het chatvenster een hoop telefonisch verkeer voor u wegneemt en dat mensen die een chat starten vaker voor conversie zorgen dan de gemiddelde bezoeker.
#3 || Zorg voor herkenbaarheid
De meeste webchats kunt u volledig aanpassen naar de huisstijl van uw onderneming. Mocht dit niet zo zijn, zorg dan voor een webchat die wel aansluit bij uw huisstijl en integreert met het huidige design van uw website. Maak dus op zijn minst gebruik van uw kleuren en verwerk het logo in het chatvenster.
#4 || Laat de webchat automatisch verschijnen
Veel mensen zullen op het eerste gezicht wat terughoudend zijn in het gebruiken van de chatfunctie. En dat is zonde, de chat zou juist laagdrempelig moeten zijn. Maak daarom de keuze om automatisch een bericht te laten verschijnen nadat de bezoeker 30 tot 60 seconden op uw website aanwezig is. Denk hierbij aan een pop-up middenin het scherm dat men weg moet klikken of een subtiele slide-in onderaan de pagina.
#5 || Zorg dat het onderwerp duidelijk is voor de chat begint
Voordat de webchat daadwerkelijk van start gaat kunt u de bezoeker naar informatie vragen. Laat hen eerst de naam en het onderwerp van gesprek invullen zo kunt u wanneer er diverse specialisten aanwezig zijn, de vraag doorspelen naar de persoon met de meeste kennis betreft dit onderwerp.
#6 || Zorg voor constante bereikbaarheid
Hoewel het natuurlijk niet altijd mogelijk is dirct te antwoorden, is het belangrijk zoveel mogelijk online te zijn. Bent u niet online? Vraag dan in het chatvenster automatisch wat de vraag van de bezoekers is en of u hem of haar op een ander moment kunt terugbellen.
#7 || Beleefd, behulpzaam en oprecht
Zorg ervoor dat iedere medewerker met toegang tot de webchat, zich netjes en beleefd mogelijk antwoord. Houdt rekening met de doelgroep en pas uw schrijfstijl hier op aan. Is de sfeer informeel? Dan kunt u best wat losser antwoorden, maar zorg altijd dat de bezoeker een professioneel en accuraat antwoord krijgt.
#8 || Geef bezoekers de mogelijkheid tot naslag van het gesprek
Is de webchat ten einde? Geef uw klant dan de mogelijkheid een naslagwerk van het gesprek naar zichzelf te e-mailen. Op deze manier biedt u de klant extra service en kunnen ze de informatie op een later tijdstip nogmaals raadplegen. Verzamelen deze transcripten ook voor uw onderneming om uw webchats en content op de website zo constant te optimaliseren. Zijn er vragen of onderwerpen die vaker ter sprake komen? Dan wordt dit onderwerp niet duidelijk genoeg gecommuniceerd op uw website en kunt u hier dus nog zeker punten halen!
Voor ondersteuning en toepassing van webchats kunt u uiteraard bij Brandsync aan de bel trekken. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@brandsync.nl!
Bent u benieuwd welke voordelen retailers kunnen halen uit het toepassen van webchats? Of welke valkuilen zij tegen zijn gekomen? Frankwatching gaat er in dit artikel dieper op in.
Leave a Comment